نقد و بررسی بازی Monster Energy Supercross 2
MES بازی رسمی مسابقات موتورکراس (موتورسواری خارج از جاده در مدارهای پر شبی و خم و محصور) آخرین ساختهی استدیوی ایتالیایی Milestone S.r.l است. با پردیسگیم همراه باشید تا به نقد این بازی بپردازیم.
نقد و بررسی بازی Monster Energy Supercross 2
"به قلم کسری کریمی اصل"
تجربهی Monster Energy Supercross: The Official Video Game (به اختصار MES) پیش از هر فعل و انفعالی، حسی نوستالژیک از کارکرد بازیها را در من تداعی و زنده کرد، بازگشتی به آن گذشتهی شاید خیلی دور، مربوط به اوقاتی از خردسالی که بازیها نقشی به مثابهای دریچهای به نارنیا را ایفا میکردند، یعنی تجربهای از محدودیتها و کنشهایی که به هزار علت منجمله جبر جغرافیایی، در دنیای واقع از لمسشان محروم بودیم. امروز بازار گیم از هر ژانر و کیفییتی تا حد انفجار اشباع است، ارمغان این گستره وسیع اما برای خیلی از ما، طیف محدودتری از انتخابهاست، راستش را بخواهید ما آثاری را تجربه میکنیم که بیش از مقوله کیفیت، در تبلیغاتشان از ما دل ربودند، ما بنده تبلیغاتیم و در این اهریمنی که شرکتهای بزرگ هر روز بیش از پیش در دهانش پول میریزند، بداعتی که پیشتر از گیم سراغ میگرفتیم نیست و نابود گشته.
MES بازی رسمی مسابقات موتورکراس (موتورسواری خارج از جاده در مدارهای پر شبی و خم و محصور) آخرین ساختهی استدیوی ایتالیایی Milestone S.r.l است، تیمی که کارنامه پر بارش با انواع و اقسام بازیهای MotoGP و حتی اثر متاخرترشان Gravel (که در کمال تعجب زمان عرضهاش تنها دو هفته جلوتر از MES بود) به ما ثابت کرده، اگر توسط ناشران و سیاستهای بازاری تحت فشار قرارش نگیرند و برای اعمال خلاقیت دستش باز بماند، سازندهای چیره دست و متخصص در ژانر ریسینگ متمایل به شبیهساز (بهطور ویژه ژانر تقریبا مهجور مانده موترسیکلتها) به حساب میآیند.
MES در مقام بازی رسمی مسابقات موتورکراس Monster از تمامی رانندگان مشهور، پیستهای رسمی، و موتورسیکلتهای مورد استفاده در این مسابقات بهره میبرد و در عین جذاب بود بگذارید در همان گام نخست به یک حقیقت عینی اعتراف کنم: این بازی به پهنای کلام تجربهای سخت و دشوار است. این سختی شاید در مراحل اولیه و بخش آموزش ابتدایی آنچنان به چشم نیاید ولی راستش حتی در آسانترین درجه سختی با پیشروی بیشتر کم کم سر و کلهاش پیدا خواهد شد و تا آخرین لحظه رمق بازیکنان را خواهد گرفت.
راهحل من برای مقابله به مثل با این سختی زیاد حفظ خونسردی، تمرکز و عین حال دوری از هر گونه حرکت و کنش اضافی در طی مسابقات بود، نکتهای که از اواسط بازی خاصیت خود را از دست داد و ملزم به آموزش بیشتر شدم. ولی از کجا؟ یکی از نکات منفی بزرگ MES درست در همین نقطه سر و کلهاش پیدا میشود، پخش تمرینی در بازی وجود دارد و ولی به احتمال بدون کمک راهنمای اینترنتی در منوهای لایهلایه بازی که با UI و UE کهنه و از مد افتادهای همراه شده مدتی طول میکشد تا پیدایش کنید. و حتی بعد از یافتن آن درخواهید که این بخش تمرینی، کمک آنچنانی به شما نخواهد کرد. احتمالا اگر از پیشکسوتان و کهنهکاران این ژانر محسوب میشوید، MES مناسب شماست، ولی برای تازه واردهای مثل من اخت شدن با مکانیزمها و قوانین بازی پروسهای نه چندان کوتاه به طول خواهد انجامید و بعید نیست که رفیق نیمهراهی برای این بازی باشید.
اصولا چالش اصلی عناوینی که در ژانری مهجور عرضه میشود، در گام نخست راضی نگهداشتن معدود طرفداران و سپس جذب تازهواردهاست. MES برای کهنهکارها دست کمی از بهشت ندارد، گیمپلی پیچیده و متناسب، گرافیک قابل قبول و حتی فراتر از حد انتظار با بافتها، انیمیشنها و سیستم مناسب (خوب ولی نه در حد عناوین AAA) و در آخر محتوای کافی و اعتیادآوری (باور کنید دزش بالاست) که مدتها میتواند پای کنسول میخکوبتان کند. ولی مخاطبین تازه وارد از همان منوی آغازین، خشک بودن فضای بازی و عدم تنوع آنچنانی که توام با درجه سختی بالاست، احتمالا جذابیتی در بازی کردن MES نیابند. از طرفی سازنده باهوش گویا به مشکلات خود آگاه است. سیستم Rewind یک راه حل تقریبی و موقت برای درجه سختی بالا ارائه میکند، شما به تعدادی نامتنهی حق استفاده از آن و رفع ایرادات خود در مسابقات را دارید، ولی با استفاده از آن باید پی عدم کسب بالاترین امتیاز ممکن را به تن بمالید، نکته بعدی عدم توانایی استفاده از این مکانیزم در مسابقات آنلاین و مدهای مولتیپلیر بازیست. به بالطبع امری منطقی به حساب میآید. سرورهای بازی فعلا پر از بازیکن است و بدون ایرادی آنچانی (هر چه هست از اینترنت خود ماست) میتواند میزبان شما باشد. هر چند به شخصه توان مسابقه دادن با خورههای موتورکراس را در خود نمیبینم.
از لحاظ بصری، بازی زیبا و قابل قبول است. در چهارچوب واقعگرایی که سعی در ارائهاش دارد شگفتزده نخواهید شد اما گرسنه هم از سر سفره پا نمیشوید. به شخصه انتظار افکت ذرات پر و پیمانتری را داشتم اما در عوض طراحی استادیومها و پیستها فراتر از حد انتظارم بودند. در کمال تاسف بارگذاریهای بازی بینهایت طولانی، خسته کننده و کشدار هستند و نکته منفی بزرگی در ادامه مسیر تجربه با آن مواجه میشوید کمبود تنوع و در نهایت خستهکننده شدن بازی است. شاید همین بزرگترین دلیل برای نساختن و توسعه ندادن بازیهایی که به ژانرهایی خیلی خاص آن هم در ابعادی محدود میپردازند باشد. نمیشود از یک ورزش محدود، توقع یک تجربه گسترده در چهارچوب بازی را داشت. ولی شاید امکانها مدیوم بازی در صورت خرج خلاقیت و از فرم واقعیت محض و محدود فراتر رفتن میتوانست ناجی بازی شود (کاری که سری گرنتوریسمو و بعدتر فورتزاها سر دم دار آن هستند) ولی در نهایت محصول نهایی، هیچ گاه در ورطه چنین ریسکی نمیافتد.
نکات مثبت
مکانیزمهای عمیق و جذاب
گرافیک قابل قبول
ارائه تجربهای جدید و منحصر به فرد
نکات منفی
بسیار بسیار سخت
لودینگهای اعصاب خردکن
بخش آموزشی ناکافی
کشش پایین و در نهایت خستهکننده.
و در پایان
Monster Energy Supercross 2 در کارنامه استدیوی ایتالیایی Milestone S.r.l یک خط ممتد و خاکستری است. نه یک تجربه مفرح و شگفتانگیز و نه یک اثر ناامید کننده. بازی حتی میتواند برای مخاطبینی خارج از حیطه بسته ژانری خود تجربهای جذاب و منحصر به فرد باشد، هر چند معدود مشکلات فنی، کمبود تنوع و ریسکپذیری سازندگان از تبدیل این بازی به یکی از شگفتیهای 2018 جلوگیری میکند.
Verdict
Monster Energy Supercross: The Official Video Game is in the middle of the pack of Milestone S.r.l games. It’s not fun or amazing or even disappointing. It might actually be unique for players who aren’t into this genre though technical issues, lack of variety and risk stops this from being an incredible game
Score: 7 – PS4 Version