نقد و بررسی بازی Ape Out
Ape Out از نظر ساختاری، یک عنوان Twin Stick به سبک سایر عناوین این ژانر (همانند Hotline Miami و غیره) است. ولی با این تفاوت که کارکتری که به کنترل آن میپردازید، یک گوریل است و نه یک انسان. با پردیس گیم همراه باشید تا به نقد جدیدترین اثر حاصل از همکاری کمپانی Devolver Digital با سازندگان مستقل بپردازیم.
نقد و بررسی بازی Ape Out
"به قلم پرهام آقاخانی"
فکرش را بکنید که دارید به انجام Hotline Miami میپردازید، ولی به جای یک مزدور حرفهای که از انواع و اقسام اسلحهها استفاده میکند، در نقش یک گوریل ظاهر میشوید که زندانی بودنش در یک قفس، بدجوری اعصابش را به هم ریخته است و بعد از اقدام به فرار برای دسترسی به آزادی، همه کسانی که جلوی راهش میایستند را آن قدر محکم به در و دیوار میکوبد که درجا منفجر میشوند! متنی که خواندید، تمام داستان Ape Out را شکل میدهد؛ عنوانی که در ابتدا خیلی عجیب و غریب به نظر میرسد، ولی در پس ظاهر عجیبش، یک سری از نوآورانهترین ویژگیها در بازیهای چند وقت اخیر نهفته است.
منبع تصویر: PC Gamer
Ape Out از نظر ساختاری، یک عنوان Twin Stick به سبک سایر عناوین این ژانر (همانند Hotline Miami و غیره) است. در نتیجه، یک سری از ویژگیهای متداول این سبک، همانند نیاز به استفاده همزمان از کیبورد و ماوس یا هر دو آنالوگ کنترلر (یکی برای کنترل حرکات و دیگری برای کنترل جهتی که کارکتر اصلی به آن نگاه میکند) در این عنوان نیز وجود دارند. ولی از آن جایی که کارکتری که به کنترل آن میپردازید، یک گوریل است و نه یک انسان، سیستم کنترلی بازی نیز خیلی دقیق با تغییراتی همراه شده است. اولین تغییر این است که به خاطر هیکل خاص گوریلها، نمیتوانید با سرعت بالا به سمت اطراف و یا عقب حرکت کنید و حتما میبایست برای سریع حرکت کردن، جهت حرکتتان با جهتی که کارکتر به آن نگاه میکند، یکی باشد. دومین مورد هم این است که نمیتوانید از یک گوریل انتظار استفاده از سلاح گرم را داشته باشید. در نتیجه، تمام فعالیتهای او به گرفتن و یا پرت کردن دشمنان به اطراف خلاصه میشود.
شما میتوانید با استفاده از کلیک چپ ماوس، دشمنان را با قدرت فراوان به اطراف پرتاب کنید و اگر آنها در این حالت به مانعی برخورد کنند، در جا منفجر میشوند. همچنین میتوانید به جای پرتاب کردنشان، آنها را با استفاده از کلیک چپ ماوس گرفته و جلوی خودتان نگه دارید. در این حالت، دشمنان پس از مدتی اقدام به شلیک اسلحهی خودشان میکنند و میتوانید از این طریق به پاکسازی سایر دشمنان بپردازید. بعد از آن هم میتوانید آن دشمن را به عنوان یک سپر دفاعی، جلوی خود نگه دارید و یا او را به سمت یک دشمن دیگر پرتاب کنید تا هر دوی آنها را از بین ببرید. علاوه بر این، شما حتی میتوانید تا از برخی عوامل محیطی و حتی اعضای بدن دشمنان منفجر شده نیز به نفع خودتان استفاده کنید تا با پرتاب کردنشان به سمت دشمنان، آنها را گیج کرده و یا بکشید.
درست است که تواناییهایی که در اختیارتان قرار میگیرند، واقعا مثال زدنی و قدرتمند هستند، اما این موضوع به این معنی نیست که هیچ چیز نمیتواند جلویتان را بگیرد. گوریلی که به کنترل آن میپردازید، نامیرا نیست و با دریافت سه گلوله از دشمنان، از بین میرود. علاوه بر این، در طول بازی بارها با دشمنانی مجهز به اسلحههایی همچون Sniper Rifle و SMG و Rocket Launcher، و یا حتی دشمنان انتحاری مواجه خواهید شد که میتوانند خیلی راحت شما را در کسری از ثانیه و یا با یک شلیک، از بین ببرند. اگر هم در طول مراحل کشته شوید، مجبور هستید تا روش بازی خودتان را مداوما تغییر دهید و از استراتژیهای متفاوتی استفاده کنید؛ چون که این عنوان از سیستم چینش تصادفی اجزای مرحله استفاده میکند.
مراحل Ape Out در هر بار انجام آن و یا مرگ، به صورت تصادفی و با کنار هم قرار گرفتن یک سری قالب خاص ساخته میشوند. در نتیجه، هر باری که به انجام این بازی میپردازید، با یک ست جدید و نو از اجزای مرحله و جایگذاری دشمنان مواجه میشوید. این مسئله باعث شده که بازیکن مجبور شود به جای تلاشهای مکرر برای انجام یک قسمت از مرحله و انداختن تمام تقصیرها بر گردن طراحی مراحل، بیشتر بر تواناییها و عکس العملهای خودش متکی باشد و مداوما روش بازیاش را با شرایط مختلف وفق دهد. بنابراین، تجربهی بازی در طول انجام آن، تازه میماند. ولی در عین حال، همین موضوع باعث شده تا درجهی سختی بازی اصلا در سطح جالبی نباشد و از نیمهی دوم بازی به بعد، غیرمنصفانه شود.
مراحل موجود در نیمهی اول بازی، درجهی سختی منصفانه و مناسبی دارند و میتوانید با کمی دقت و عجله نکردن، آنها را به پایان برسانید. ولی از اواسط بازی به بعد است که باید دعا کنید RNG هم در این میان به نفعتان رفتار کند. مراحل نیمهی دوم، اغلب از محیطهای بسیار باز و گسترده استفاده میکنند. در نتیجه، هر لحظه امکان دارد که بسته به شانستان و همچنین چینشهای تصادفی بازی، به ناگهان با تعداد زیادی از دشمنان در یک قسمت از مرحله مواجه شوید یا خودتان را در وضعیت محاصره شده توسط آنها ببینید. این مورد مخصوصا خودش را در مرحلهی نهایی دیسک سوم یعنی Burn Out نشان میدهد. در این مرحله، محیطی بسیار باز روبروی شما قرار میگیرد و هر چند وقت نیز بمبهایی زمان دار به صورت تصادفی بر روی زمین میافتند. در نتیجه، هر لحظه ممکن است که بعد از گرفتن یک دشمن و شلیک شدن اسلحهی او، و یا پرتاب کردنش به سمت سایرین، یک بمب دقیقا جلوی مسیر افتاده و درجا منفجر شود. البته اگر از حق نگذریم، بازی تاکنون تعدادی پچ برای رفع این مشکلات دریافت کرده است که باعث شده تجربهی آن کمی متعادلتر شود. ولی هنوز هم بعضی اوقات مجبور میشوید به جای نابود کردن همه، به مانند سالید اسنیک مشغول مخفی کاری در مراحل شوید تا بلکه بتوانید آنها را به پایان برسانید.
خوشبختانه بازی از لحاظ مدت زمان کلی آن، بسیار خوب طراحی شده است و درست همان موقعی که دیگر دارد حسابی برایتان خسته کننده میشود، به پایان میرسد. اما با این حال، کوتاهی بازی همچنین به ضرر آن هم تمام شده است. حتی با مرگهای پی در پی و در صورتی که در بازیهای این سبک تجربه داشته باشید، Ape Out تنها چیزی حدود دو ساعت به طول میانجامد و بعد از یک بار اتمام بازی، شما تقریبا تمام چیزهایی که این عنوان برای ارائه کردن دارد را دیدهاید. هیچ خبری از مودها یا چالشهای جدید در طول مراحل نیست و به جز یک مرحلهی مخفی، تنها میتوانید همان مراحل را با درجه سختی بیشتر و یا یک سیستم امتیازی Arcade وار انجام دهید. نکته عجیبتر اینجاست که حتی امکان انتخاب مرحله مورد نظرتان نیز در اختیارتان قرار ندارد و مجبور هستید حتما مراحل را با ترتیب خاصشان انجام دهید.
این در حالی است که در طول مراحل بازی میتوانید شاهد ایدههای جالبی باشید که باعث شدهاند تا گیم پلی اصلا تا پایان آن، یکنواخت نشود. مثلا میتوانید برق را قطع کرده و مخفیانهتر از قبل در مرحله پیشروی کنید، بعد از به صدا در آمدن آژیر خطر با سیل عظیمی از دشمنان مواجه شوید، دشمنان را از پنجرههای یک آسمان خراش به بیرون پرتاب کنید، یا در مرحلهی پایانی میتوانید حیوانات وحشی مختلف را آزاد کرده و با ارتشی از آنها به سمت دشمنان هجوم ببرید! چنین ایدههایی واقعا خارق العاده هستند؛ اما استفادهی خیلی کم از برخی از آنها در طول مراحل، باعث شده تا از حداکثر پتانسیلشان استفاده نشود.
با این حال، بازی اصلا در یک بخش کم نمیآورد و آن هم استایل خاصش است که توسط Matt Boch و همچنین Bennet Foddy (احتمالا نام بازی Getting Over It With Bennet Foddy به گوشتان خورده است) طراحی شده است. بازی از نظر ارائهی صوتی و تصویری، اصلا کم نگذاشته است و از سیستمها و ویژگیهایی منحصر به فرد بهره میبرد که باعث شده است تجربهای فوق العاده متفاوت با سایر عناوین را داشته باشید. اول از همه، سبک گرافیکی مینیمالیستی و بسیار جالب بازی است که از همان لحظات اول، نظرتان را به خودش جلب میکند. چیزی هم که تجربهی بازی را صرف نظر از سردردهای مربوط به مرگهای پی در پی، به عرش برده است، بخش صوتی است.
سیستم پخش صوت و موسیقی در Ape Out به صورتی کاملا داینامیک و تغییر پذیر طراحی شده است؛ اما در عین حال، شباهتی با نمونههای مشابه در بازیهایی همچون Luftrausers ندارد. در ابتدا هیچ گونه موسیقیای در مراحل به گوش نمیرسد. ولی فقط کافیست تا توسط یکی از دشمنان دیده شوید یا آنها را گرفته و از بین ببرید تا ناگهان درامر و نوازندهی جاز بازی شروع به انجام کارشان بکنند! بله، درست خواندید. بازی به جای پخش موسیقی، از صدها قطعهی مربوط به آلات موسیقی استفاده میکند که بسته به مرحله و وضعیتی که در آن ایجاد میشود، ترتیب پخششان مشخص میشود. یعنی با کشتن دشمنان، این صدای سنج (Cymbals) است که طنین انداز میشود و با جدی شدن تدریجی شرایط، این ضربات دیوانه وار درام است که آدرنالین را به طور مستقیم به خونتان تزریق میکند. در نتیجه، در طول بازی این طور به نظر میآید که انگار یک گروه موسیقی دقیقا کنار شماست و با توجه به شرایطی که در بازی برایتان پیش میآید، به صورت زنده برایتان به پخش موسیقی میپردازد.
بازبینی تصویری:
حتی نام مراحل بازی نیز با استایلی خاص به نمایش در میآید
در اقدامی جالب، صفحه مربوط به هر دسته از مراحل، به صورت یک صفحه Vinyl (دیسک گرامافون) طراحی شده است
بعد از مرگ، نقشهی کل مرحله و مسیری که طی کرده بودید بر روی صفحه نمایان میشود.
در بعضی مراحل، میتوانید از برخی عوامل محیطی استفاده کنید. مثلا میتوانید نفتهای روی زمین را به آتش بکشید.
یکی از لحظاتی که در آن هیچ راه فراری پیش رویتان نیست…
نکات مثبت:
سیستم کنترلی فوق العاده دقیق
سیستم موسیقی داینامیک و منحصر به فرد
گرافیک و استایل هنری بسیار جالب
نکات منفی:
ذات تصادفی بازی بعضی اوقات باعث ایجاد سختی غیرمنطقی میشود
محتویات بازی به احتمال زیاد نمیتواند شما را به بازی کردن مجدد ترغیب کند
برخی مشکلات فنی در نسخهی PC
سخن آخر: Ape Out یک تجربهی صوتی و بصری خارق العاده با گیم پلیای ساده و سرگرم کننده است. اما با وجود این که طول آن برای یک دور بازی کردن کاملا مناسب است، محتوای زیادی را برای بیشتر بازی کردن ادامه نمیدهد و ذات تصادفی آن نیز با این که یک تجربهی تازه و منحصر به فرد را در هر بار باری کردن ارائه میدهد، گاهی اوقات راه را برای شرایط و مرگهای غیرمنصفانه هموار میکند.
Verdict
Ape Out is a fantastic audiovisual experience with a gameplay which is easy to pick up and also enjoyable. However, while its length is perfect for a single playthrough, it doesn't offer much to encourage playing more. And the randomness, while offering a fresh & unique experience on each playthrough, sometimes paves the way for unfair situations & deaths
Final Score: 7.5 out of 10