برایان فارگو با ویستلند ۲ به بازار ایران باز میآید
آخر الزمان؛ برداشت دوم
جنون انسان میتواند به بهای پایان نسل بشر تمام شود. اروین فینستر نمونهای برای این قضیه است. فرمانده نظامی مجنونی که شیفته پروژه داروینی خودش شده است و برای رسیدن به هدف متوهمانهاش برای تکامل انسان از هیچ کار نابودکنندهای فروگذار نیست.
پیش از جنگ بزرگ هستهای، در پایگاهی نظامی سیستمعامل رایانهای با هوشمصنوعی وجود داشت. پس از جنگ این سیستم خود را گسترش داده است و اکنون در حال ساختن ارتشی از ماشینهای جنگی و انسانهای اصلاحشده سایبری است. فینستر خود را تبدیل به سایبورگی میکند و تحت کنترل این ماشین در میآید تا به هدفش که جایگزین کردن گونههای خالص ژنتیکی به جای جمعیت ناقص دنیا است برسد.
همه اینها در حالی اتفاق میافتد که جنگ آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی باعث نابودی بخشی از کره زمین شده است که آن را ویستلند (Wasteland) مینامند. اکنون، سال ۲۰۸۷، مهمترین هدف بشر زنده مان و تنازع برای بقاء است.
گروهی شبهنظامی که از این هولوکاست جان سالم به در بردهاند اختلالهایی عجیب را در صحرا مشاهده میکنند و بهدنبال منشاء آن میگردند. تحقیقات گروه درباره این اختلالها از خطر بزرگتری پرده برمیدارد. خطری که فینستر سایبورگی و هوشمصنوعی برای بازماندگان جنگ ایجاد میکنند. همه اینها تازه پیش درآمد بازی خیرهکننده ویستلند ۲ است.
ویستلند (Wasteland)
بازی نقش آفرینی (Role-Playing) ویستلند در دوم ژانویه ۱۹۸۸ وارد بازار بازیهای ویدئوی شد. این محصل برای پلتفرمهای اپل ۲، کومودور ۶۴، اماس-داس، مایکروسافت ویندوز، اواس ۱۰ و لینوکس عرضه شد. این بازی با ۴ شخصیت آغاز میشود البته در طول بازی میتوانید ۳ شخصیت دیگر را اضافه کنید.
ویستلند از اولین بازیهایی بود که تداوم دنیایی (Persistent World) داشت. تداوم دنیایی یعنی وقتی بازیکن تغییر در دنیای بازی ایجاد میکرد، این تغییرات ذخیره میشد و وقتی دوباره به محل تغییر باز میگشت همهچیز به همان شکل تغییر یافته بود و محیط بازی از نوع بارگذاری نمیشد.
تیم بازیسازی و برایان فارگو
برایان فارگو و سه نفر دیگر کمپانی اینترپلی را در سال ۱۹۸۳ تاسیس کردند. اینترپلی در همان ابتدای کار توانست قراردادی ۱۰۰هزار دلاری با اکتیویژن به ثبت برساند. این سرمایه اولیه باعث شد تا اینترپلی به سرعت رشد کند و در مدت زمان کوتاهی به عنوان یکی از توسعهدهندگان خوب بازیهای نقشآفرینی شناخته شود. چنین عنوانی به خاطر تولید بازیهای داستان بارد (The Bard's Tale)، ویستلند (Wasteland) و جنگهای اژدها (Dragon Wars) به این کمپانی داده شد. این سه بازی نقش مهمی در موفقیت اینترپلی داشتند – بازیهایی که الکترونیک آرتس (EA) در بازار منتشر کرد.
پس از مدتی این کمپانی شروع به انتشار بازیهای سایر شرکتهای توسعهدهنده بازیهای ویدوئی کرد. آنها توانستند چندین نسخه از بازیهای ویدئویی استار ترک (Star Trek) را در بازار منتشر کنند.
در سال ۱۹۹۷، اینترپلی اولین نسخه فالآوت (Fallout) را روانه بازار کرد. بازیای که در آن زمان بسیاری از نام و نشانهای فارگو را در خود داشت. اینترپلی بیش از یک دهه درخشید اما در اواخر دهه ۹۰ با مشکل مالی مواجه و برای فرار از ورشکستگی وارد بورس شد. پس از این کار فارگو به سراغ شرکت بازیسازی فرانسوی رفت تا جذب سرمایه کند و در این مسیر نیز موفق شد. اما نتوانست که اینترپلی را از کمپانی بازیسازی برای رایانههای شخصی به کمپانی بازیسازی برای کنسولها تغییر دهد و در این راه شکست خورد و همین موضوع باعث شد تا او از اینترپلی جدا شود و کمپانی دیگری به این اگزایل انترتینمنت (InXile Entertainment) را بنیان نهاد. شرکت که با عنوانی کنایه آمیز نشان از سرگرمیسازی در تبعید داشت.
ویستلند ۲ (Wasteland 2)
فارگو در ایناگزایل انترتینمت (inXile Entertainment) سودای ساخت قسمت دوم ویستلند را در سر میپروراند. اولین نشانهها در سال ۲۰۰۷ دیده شد. در آن سال فارگو به مخاطبان و طرفداران بازی فالآوت گفت «به دنبال بازگردان بازیای هستم که سری تاثیر بسیاری در سری فالآوت داشتند.». در سال ۲۰۱۲ اینزایل، به صورت رسمی اعلام که که درصدد ساخت نسخه دوم ویستلند است و قصد دارد با ایجاد کمپینی در کیکاستارتر از طریق تامین گروهی سرمایه، هزینه تولید محصول را به دست آورد. اینزایل برای تولید بازی به یک میلیون دلار آمریکا نیاز داشت. پس از مدتی فارگو اعلام کرد که ۱۰۰هزار دلار از هزینه پروژه را شخصا پرداخت میکند و هدف نهایی کمپین کیکاستارتر به ۹۰۰هزار دلار تقلیل یافت. این رقم هدف بالاترین رقم در کل کمپینهای کیکاستارتر تا آن زمان بود. در ۲۴ ساعت ابتدایی آغاز کمپین، بیش از ۶۰۰هزار دلار از بودجه پروژه تامین شد. در کمتر از ۴۳ ساعت، فارگو به هدف خود رسید و تمامی ۹۰۰هزار دلار سرمایه مورد نیاز ویستلند ۲ جمعآوری شد. در نهایت پروژه کیکاستارتر ویستلند با رقمی بیش از ۲میلیون ۹۰۰هزار دلار به کار خود پایان داد.
ویستلند ۲ در سال ۲۰۱۳ به صورت دسترسی سریع (Early Access) در استیم عرضه شد و یک سال بعد نسخه اصلی و فیزیکی بازی به بازار آمد.
ویستلند ۲ از دیدگاه بسیاری از رسانههای دنیا بازی قوی و خوشساختی بود و درآمد اینزایل از این محصول نیز گواهی بر این نقدهای مثبت بود. فارگو اعلام کرد که این محصول توانست ۱۲میلیون دلار برای اینزایل درآمد ایجاد کند.
بازی ویستلند ۲ از آیجیان (IGN) نمره بالای ۸.۴ را گرفته است و لیف جانسون، تحلیلگر این وبسایت این بازی را خارقالعاده دانست و داستاننویسی و روایت آن را تحسین کرد.
اخیرا صفحهی این بازی در وب سایت هیولا با عنوان «به زودی» قرار گرفته و طبق اطلاعات به دست آمده این پلتفرم عرضه بازیهای کامپیوتری قصد دارد تا نسخه بومیسازی شده ویستلند ۲ را در ایران عرضه کند.