نامزدهای اسکار ۲۰۲۰؛ فیلمها، کارگردانان و بازیگران نادیدهگرفتهشده و تمامی حواشی
اکنون فهرست نامزدهای اسکار ۲۰۲۰ منتشر شده و مانند همیشه چندین عنوان بازیگر و فیلم نادیده گرفته شده در کنار حضورهای تعجب برانگیز دیده می شود. در هر فصل جوایز سینمایی که می آید و می گذرد،صحبت در مورد جوایز آکادمی اسکار به سطحی آزار دهنده افزایش می یابد اگر چه از برخی جهات دیگر به نظر می رسد که داوران آکادمی در مسیری درست گام برداشته و دستکم از لحاظ تنوع نامزدها و برندگان شرایط بهتری نسبت به گذشته دارند. مراسم اسکار که هر ساله به میزبانی آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک آمریکا برگزار می شود هنوز هم معتبرترین مراسم اهدای جوایز سینمایی است.
نامزدهای این مراسم با دقتی بالا توسط گروهی از رأی دهندگان انتخاب شده که بیش از ۸٫۰۰۰ نفر را شامل می شوند و برخلاف بسیاری از فستیوال ها و اهدای جوایز سینمایی و تلویزیونی دیگر، به اعضای آکادمی اجازه می دهد که تنها به دسته بندی هایی که این داوران در آن تخصص دارند رأی بدهند. اما با تمامی این تمهیدات نیز هرساله برخی فیلم ها، فیلمسازان و بازیگرانی که از دیدگاه بسیاری شایستگی حضور در میان نامزدها را دارند نادیده گرفته می شوند و برخی دیگر به جایشان به فهرست پایانی نامزدهای اسکار راه می یابند. بدین بهانه در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با فیلم ها، کارگردانان و بازیگرانی که حضور یا عدم حضور نام آن ها در فهرست نامزدهای نهایی اسکار ۲۰۲۰ جنجالی شده آشنا کنیم.
نادیده گرفته شده: گرتا گرویگ و دیگر کارگردانان زن- بخش بهترین کارگردانی
این مورد یکی از مهم ترین بحث ها در مورد فهرست نامزدهای اسکار ۲۰۲۰ بوده است: نبود فیلمسازان زن در بخش بهترین کارگردانی. اگر چه کارگردانان زن زیادی در یک سال گذشته کارهای خارق العاده ای تولید کرده اند- از جمله لولو وانگ برای «وداع» (The Farewell)، الیویا وایلد برای «درسخوان» (Booksmart) و سلین اسکیاما برای «سیمای زنی در آتش» (Portrait of a Lady on Fire)- کار گرتا گرویگ در فیلم «زنان کوچک» (Little Women) به نظر بهترین گزینه در میان کارگردانان زن برای قرار گرفتن در میان نامزدهای بهترین کارگردانی اسکار ۲۰۲۰ می رسید. و اما علیرغم زیبایی های جذاب این اقتباس سینمایی، با ترکیبی از شخصیت های دوست داشتنی و بازی های قوی، نام گرتا گرویک در میان نامزدهای بخش بهترین کارگردانی دیده نمی شود هر چند داوران آکادمی در بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی نام او را گنجانده اند.
حضور غافلگیر کننده: فلورنس پیو- بخش بهترین بازیگر زن نقش مکمل
فلورنس پیو یکی از بازیگران زن تازه وارد در سال ۲۰۱۹ است که فیلم های او در سال گذشته مورد تمجید قرار گرفته و می توان او را ستاره جدید دنیای هالیوود دانست. از درام کمدی خانوادگی با تم کشتی کج «جنگ من با خانوده ام» (Fighting With My Family) تا فیلم ترسناک کالت «میدسامر» (Midsommar) به کارگردانی آری آستر، پیو در سال پایانی دهه ۲۰۱۰ عملکرد فوق العاده ای از خود نشان داده و تمام این تحسین و تمجیدها بدون اشاره به فیلم جدید او در دنیای ابرقهرمانی با عنوان «بیوه سیاه» (Black Widow) است که هنوز منتشر نشده.
در حالی که بازی کاریزماتیک و متنوع او در نقش اول فیلم «میدسامر» را می توان دنباله ای ارزشمند از نقش آفرینی تونی کولت در فیلم هنرمندانه قبلی آستر در ژانر و حال و هوایی مشابه به نام «موروثی» (Hereditary) دانست اما کار پیو در اقتباس گرتا گرویک از رمان مشهور «زنان کوچک» را می توان بهترین هنرنمایی وی برای پایان دادن به سال ۲۰۱۹ دانست. وی در این فیلم نقش ایمی را بازی می کند، عضو هنرمند خانواده مارچ، و پیو حسی از آسیب پذیری و قدرت را همزمان به تصویر می کشد که تصویرسازی دقیقی از همان شخصیتی است که در رمان لوییزا می آلکوت دیده می شود و البته نمایشی به موقع از زنانگی. علاوه بر این تصویر تندخو و حمله افسردگی-محور او بدنبال تنبیهش در مدرسه را باید یکی از جذاب ترین تصاویر سینمای ۲۰۱۹ دانست.
نادیده گرفته شده: آکوافینا- بخش بهترین بازیگر زن نقش اول
این واقعیت که اولین اثر سینمایی لولو وانگ با نام «وداع»، که فیلمی بسیار شخصی و تکان دهنده است، به طور کلی توسط داوران آکادمی نادیده گرفته شده به جای خود بسیار دردناک است. اما این موضوع که بازی آکوافینا در نقش اول فیلم که برنده جایزه گلدن گلوب نیز شده بود نیز توسط داوران آکادمی نادیده گرفته شده به شکل بسیار بدتری غیرقابل بخشش به نظر می رسد. آکوافینا در این فیلم نقش بیلی را بازی می کند، یک شهروند چینی-آمریکایی که برای وداع با مادربزرگ در حال مرگش به چین باز می گردد و می توان بازی او را بهترین بازی ممکن برای این نقش دانست. با عبور از میان شکاف های فرهنگی و درماندگی های فراوان، آکوافینا تغییرات شخصیتی متعدد بیلی در این مسیر را به بهترین شکل به نمایش گذاشته و در رویارویی با یک تراژدی دردناک، گاهی اوقات حسی جذاب از کمدی و شوخی را به تصویر می کشد.
بازی او در این فیلم، در مقایسه با نقش آفرینی هایش در «آسیایی های خرپول» (Crazy Rich Asians) و «هشت یار اوشن» (Ocean’s Eight)، بسیار زیرپوستیتر و حسیتر و البته فریب دهنده است و بدون نیاز به زرق و برقی که در نقش های قبلی اش دیده می شد، آکوافینای «وداع» به تمامی توجه مخاطب فیلم را می بلعد. در حالی که نام او در میان نامزدهای اسکار ۲۰۲۰ دیده نمی شود، می توان دلخوش بود که بدست آوردن جایزه گلدن گلوب بتواند برای شناختی که «وداع» لیاقتش را داشت کافی باشد.
حضور غافلگیر کننده: فانوس دریایی- بخش بهترین فیلمبرداری
یک سورپرایز بسیار بزرگ: تریلر دریانوردی رابرت اگرز با عنوان «فانوس دریایی» (The Lighthouse) اکنون می تواند خود را یک نامزد جایزه اسکار بداند. اگر چه جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری را می توان شایسته شاهکار تصویربرداری راجر دیکینز در فیلم حماسی «۱۹۱۷» دانست اما فیلم شبه دنباله ای اگرز با عنوان «فانوس دریایی» نیز شایستگی قرار گرفتن در میان نامزدهای این بخش را دارد. این نامزدی که برای ژارین بلاشکه، فیلمبردار این عنوان در نظر گرفته شده را می توان به ظاهر و فضای تاریک و مبهم فیلم نسبت داد. فیلمبرداری «فانوس دریایی» که با دارای فضای سیاه و سفید و متناسب با نسبت مورد علاقه آکادمی اسکار (۱٫۳۷:۱) است باعث شده که نادیده گرفتن آن برای داوران آکادمی دشوار باشد، در حالی که داستان پرتنش و تکان دهنده و بازی های فوق العاده دو بازیگر اصلی فیلم باعث شده که تماشای فیلم آسان نباشد. این فیلم را باید تقابل دو نیروی متضاد دانست، چیزی که باعث شده «فانوس دریایی» یکی از عجیب ترین اما بهترین فیلم های سال باشد.
نادیده گرفته شده: رابرت دنیرو- بخش بهترین بازیگر نقش اول
فیلم «ایرلندی» (The Irishman) -بازگشت دوباره مارتین اسکورسیزی به دنیای مافیا- رابرت دنیرو و جو پشی، سال گذشته را به سالی خاص برای سرویس نتفلیکس و مشترکان آن تبدیل کردند. تکرار سلطه خود بر این ژانر نزدیک به ۲۵ سال پس از اکران «کازینو» (Casino) در قالب یک داستان واقعی، با تحسین منتقدان روبرو شده و از همان ابتدا این فیلم را به یکی از شانس های اصلی بخش بهترین فیلم اسکار ۲۰۲۰ و دیگر دسته بندی ها تبدیل کرد. به همه این نقاط قوت باید حضور آل پاچینو به عنوان یکی از بازیگران افسانه ای ژانر مافیایی را نیز باید اضافه کرد که بیش از پیش بر جذابیت فیلم اسکورسیزی و بالا رفتن شانس آن در کسب جایزه اسکار می افزود.
اما ناکامی در بدست آوردن جوایز گلدن گلوب در تمامی بخش های نامزد شده و اکنون نیز نادیده گرفته شدن بازی رابرت دنیرو در نقش اصلی داستان باعث شده که فکر کنیم این فیلم دیگر شور و هیجان گذشته را از دست داده است. با این وجود، نام دیگر همبازی های دنیرو، آل پاچینو و جو پشی، در بخش بهترین بازیگران مرد نقش مکمل دیده می شود. اما این واقعیت که رابرت دنیرو و حضور او در اغلب سکانس های فیلم ۳ ساعت و نیمه «ایرلندی» نادیده گرفته شده را می توان دستکم یک سورپرایز ناخوشایند دانست که او را از هشتمین نامزدی اسکارش محروم کرده است.
حضور غافلگیر کننده: کیتی بیتس- بخش بهترین بازیگر زن نقش مکمل
اگر چه بازی کیتی بیتس در فیلم زندگینامه ای کلینت ایستوود با عنوان «ریچارد جول» (Richard Jewell) یکی از بهترین بازی های او در طول دوران حرفه ایش به شمار می آید، اما حتی با در نظر گرفتن این موضوع نیز دیدن نام او در میان نامزدهای کسب جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر زن نقش مکمل غیرمنتظره بود. در سالی که شاهد بازی های خارق العاده ای در این بخش مانند جنیفر لوپز، جولیا فاکس، شوژن ژائو و یئو جئونگ جو، حضور کیتی بیتس در میان نامزدهای نهایی کمی دور از انتظار به نظر می رسید.
نادیده گرفته شده: آدام سندلر- بخش بهترین بازیگر مرد نقش اول
آدام سندلر برای بازی غیرمنتظره اما تحسین برانگیزش در فیلم «عشق کور» (Punch-Drunk Love) ساخته پل توماس اندرسون نامزد دریافت جایزه اسکار نشد و مثل اینکه امسال نیز بار دیگر شاهد اتفاقی مشابه هستیم. در فیلم تکان دهنده و پرتنش «جواهرات تراشنخورده» (Uncut Gems) از برادران سفدی، سندلر بازی ارائه می دهد که بدون ذره ای تردید بهترین بازی دوران حرفه ای اوست. در نقش یک جواهرساز عجیب و غریب و معتاد به قمار در قلب منطقه ای مجلل در نیویورک، شخصیت تیپیکال سندلر به طور کامل مخاطب را در خود فرو می برد.
حضور غافلگیر کننده: اسکارلت جوهانسون- بخش بهترین بازیگر زن نقش مکمل
همه انتظار داشتند که پس از اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۰ نام اسکارلت جوهانسون را در بخش بهترین بازیگران زن نقش اول ببینند. با این وجود تعداد زیادی به خاطر دیدن نام او در بخش بهترین بازیگران زن نقش مکمل برای فیلم «جوجو خرگوشه» (Jojo Rabbit) شگفت زده شدند، هرچند نامزدی او برای «داستان ازدواج» (Marriage Story) بسیار محتمل و قابل انتظار بود. به غیر از مراسم بفتا، بازی جوهانسون در نقش مادر مهربان یک نوجوان شیفته نازیسم در کمدی انتقادی ضد نفرت پراکنی تایکا وایتیتی به طور گسترده نادیده گرفته شده بود. جوهانسون بدون شک شایستگی نامزدی در این بخش را داشت که نقش مهمی در مرکزیت احساسی فیلم وایتیتی دارد.
از نادیده گرفته شدگان بزرگ دیگر اسکار ۲۰۲۰ می توان به جنیفر لوپز در بخش بهترین بازیگر زن نقش مکمل برای فیلم «شیادان» (Hustlers)، لوپیتا نیونگو در بخش بهترین بازیگر زن نقش اول برای فیلم «ما» (Us)، فیلم «تصویر زنی در آتش» در بخش بهترین فیلم بین المللی و ویلم دفو در بخش بهترین بازیگر مرد نقش مکمل برای بازی در فیلم «فانوس دریایی» اشاره کرد.
از دیگر انتخاب های غافلگیر کننده داوران اسکار برای نامزدهای این مراسم در سال ۲۰۲۰ نیز می توان از حضور فیلم «برای سوما» (For Sama) در بخش بهترین مستند، «بدنم را از دست دادم» (I Lost My Body) در بخش بهترین انیمیشن، تام هنکس در بخش بهترین بازیگر مرد نقش مکمل برای فیلم «یک روز زیبا در محله» (A Beautiful Day In the Neighborhood) و البته انیمیشن «منجمد ۲» (Frozen 2) در بخش بهترین انیمیشن سال نام برد.
برای اطلاع از فهرست کامل نامزدهای اسکار ۲۰۲۰ به این لینک مراجعه نمایید.
بیشتر بخوانید: سلاطین اسکار؛ ۴۲ بازیگر زن و مردی که بیش از یک بار برنده جایزه اسکار شده اند
نوشته نامزدهای اسکار ۲۰۲۰؛ فیلمها، کارگردانان و بازیگران نادیدهگرفتهشده و تمامی حواشی اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.